fbpx

Een persoonlijke verhaal

Als we kinderen leren om in mogelijkheden te denken, gaat er een wereld voor ze open. Als we willen dat kinderen in mogelijkheden  denken, is het belangrijk dat we dat zelf ook doen. Uit ervaring weet ik dat dit in je rol als leerkracht een behoorlijke uitdaging  kan zijn.

Als je focust op geluk, volgt het succes. Dat is mijn motto.

Mijn passie voor geluk is ontstaan in mijn jeugd. Mijn jeugd was onrustig. Op mijn elfde levensjaar had ik al op 8 verschillende plekken gewoond en op 4 verschillende basisscholen gezeten. Ik wist me daardoor heel goed aan te passen aan de normen en waarden van de nieuwe groep. Toch werd ik gepest. Ik was te lief weet ik nu.

Mijn ouders gingen uit elkaar toen ik elf was. Voor mij op dat moment een opluchting: geen spanningen meer. Door alles wat ik had meegemaakt ontwikkelde ik van jongs af aan een fascinatie voor wat mensen drijft. Eén ding wist ik zeker: ik wilde zorgen voor meer geluk in de wereld.

Na de basisschool ging ik naar de MAVO. Ook al was dit een zware teleurstelling voor me, ik had er een toptijd samen met mijn vriendinnen. En stiekem wist ik  en voelde ik diep van binnen dat er meer in me zat. En dat klopte.  Mijn enorme drive en ambitie, ook al was ik vaak onzeker, hielp me om alles te realiseren wat ik voor me zag

Alles wat ik bedacht kwam uit. Ik zal nooit vergeten dat iemand tegen me zei: “Ga jij in het onderwijs werken? Daar vind je nooit een baan!”  Ja, zo was dat in die tijd nog: leraren in overvloed.
En ik dacht: “Klets! Je hoeft alleen maar te doen waar je gelukkig van wordt. Dan komt het succes vanzelf.”

Na een paar vervangersklussen had ik al snel een vaste baan. Mijn carrière ging als een speer. Ik kreeg op jonge leeftijd een functie in het management en groeide snel door naar een functie van (locatie)directeur op achtereenvolgens 3 scholen.

Toch kwam er een burn out. Ik ging steeds vaker twijfelen aan mezelf. Ik wam onder druk te staan. Ik wilde nog steeds zorgen voor een goede sfeer en dat ging te vaak ten koste van mezelf. Ik verstopte me en zei niet altijd wat ik dacht. Ik slikte mijn emoties weg. Aan de andere kant ging ik steeds harder werken om mezelf te laten zien. Ik deed me krachtiger voor dan ik me diep van binnen voelde. Ik moest leren om in balans mijn doelen te halen en meer voor mezelf te kiezen.

Zo gezegd, zo gedaan: ik kwam uit de kast en ontmoette de liefde van mijn leven. Een aantal maanden later verhuisde ik daarom van Maastricht naar Utrecht.  Na 18 jaar onderwijs in het Zuiden hing ik mijn baan als schoolleider aan de wilgen en nam ik ontslag. Bam! Ik voelde me als herboren.

“Neem jij zomaar ontslag? En nu dan? Het gaat wel snel allemaal!”
En opnieuw dacht ik: “Klets! ” Ook al kon ik tegelijkertijd wel begrip opbrengen voor deze opmerking.
Gek genoeg voelde ik opnieuw het rotsvaste vertrouwen dat het allemaal goed zou komen. Een beetje crazy, maar wel waar.  Ik zat welgeteld 1 dag thuis en binnen 4 maanden had ik opnieuw een vaste baan in het onderwijs.

Ik kwam terecht op een geweldige school in Leidsche Rijn waar ik o.a. startende leerkrachten begeleidde. Na 4 jaar nam ik opnieuw ontslag.  Ik wilde meer impact maken.  Ik zag te veel starters worstelen of zelfs afhaken. En daarom help ik ze nu om het beste uit zichzelf en daarmee anderen te halen. Vanuit deze gedachte is D-DEP ontstaan.

Je ziet, geluk is maakbaar. Iedereen kan het verschil maken. Je hebt altijd invloed, ook al denk je van niet. Maar dan moet je wel een beetje lef hebben. Wees jezelf. Koers op je innerlijk kompas. Breek los. Doe waar je goed in bent en waar je energie van krijgt. Wees niet bang voor het oordeel van de ander.  Durf te falen. Leer van je tegenslagen. Geloof.

Het geluk zit in jou.
Leid met lef vanuit je hart.
Leef en leer kinderen leven.
100% Puur

MISSIE
Enthousiaste starters en zij-instromers behouden voor het onderwijs

VISIE
Het hiaat tussen opleiding en praktijk vullen met ervaringsgerichte trainingen en coaching gericht op persoonlijke effectiviteit, bewust leiderschap en effectieve communicatie, waardoor alle starters de mogelijkheid krijgen om vanuit oprechte verbinding met zichzelf (en de ander) forse stappen te zetten in hun persoonlijke ontwikkeling voor duurzaam succes in het onderwijs.

BOODSCHAP

Het lerarentekort wordt steeds groter, waardoor het ook steeds moeilijker wordt om de groepen te bemannen. Hierdoor stijgt de werkdruk, worden de klassen steeds groter en komt de kwaliteit van het onderwijs verder onder druk te staan. Het aantal starters dat binnen 3 jaar kiest voor een ander beroep is 24%, terwijl 1 op de 3 zij-instromers het binnen een jaar al voor gezien houdt. Van gelukkige leraren leer je meer. Afwachten is geen optie. Kinderen verdienen goed onderwijs. Investeer in de starters.  Verminder de werkdruk. Maak keuzes. Hak knopen door. Doe het anders.  Juist nu.

Leef en leer starters leven. Maak ze weerbaar en verantwoordelijk. Weerbaarheid en verantwoordelijkheid komen van binnenuit en zorgen er voor dat je doorgaat als je onzeker bent. Dat je invloed hebt bij tegenslag. Het leven zit vol met onzekerheden en tegenslagen. Als we zelf in mogelijkheden denken, kunnen we de starters en daarmee de leerlingen leren om dat ook te doen. 

Investeer in de starters en train en coach ze tactisch, met weerbaarheid en duurzaam succes als gevolg.

Voor onze leden hebben we Dyonne gevraagd voor de workshop “Hoe overleef ik mijn eerste jaar voor de klas?” Ik vind de presentatie van Dyonne prettig en ze heeft veel kennis van de onderwijspraktijk. Op een vlotte manier worden vaardigheden en attitudes aan de orde gesteld. Hoe kun je op een positieve manier Nee zeggen, en houd je in allerlei situaties vooral ook contact met jezelf. Het is verrassend leuk hetgeen Dyonne hierover aanreikt ook kort met elkaar te oefenen. Dyonne geeft ook voldoende ruimte om ervaringen uit te wisselen. Na de workshop heb je weer een frisse impuls om naar jezelf in je werk te kijken.

Monique Scheelings

Rayonbestuurder PO, AOb