fbpx

Heb jij ook goede voornemens gemaakt voor 2019?
Weet dan dat je onderbewustzijn voor 93% je gedrag bestuurt, zonder dat je je hiervan bewust bent? Ja echt, wij doen voor 93% wat ons onderbewustzijn ons vertelt, ook al zouden we dat vaak anders willen.

Een paar voorbeelden hiervan:
– Je wilt ontzettend graag afvallen, maar op een feestje kun je de bitterballen niet weerstaan (echt iets voor mij…oeps)
– Je neemt je voor om minder op social media te zijn, maar ’s avonds ontdek je dat je toch al weer een hele tijd met je telefoon in je handen zit en je tijd nuttiger had kunnen besteden.
– Je wilt niet langer klagen over je werk en de volgende dag doe je het toch.

Herkenbaar?
Als jij je voornemens wel makkelijk kunt waarmaken, dan is deze blog niet bestemd voor jou;-)

Laten we het eerste voorbeeld eens onder de loep nemen. Je wilt dolgraag een aantal kilo’s afvallen en gezonder leven. Je hebt het een paar dagen volgehouden om gezond te leven en niet te snoepen. Vervolgens ben je op een feestje toch in de verleiding gekomen om, in dit geval de bitterballen te consumeren, en je niet aan de afspraak met jezelf te houden.

Omdat je er ontzettend van baalt, zondig je uit frustratie nog een paar keer extra: je voornemen is toch al mislukt, dus wat maakt het nog uit?! Je voelt je steeds mistroostiger. De kilo’s gaan er niet af, maar komen er juist bij.

Waarom is het toch zo lastig om je aan je afspraken met jezelf te houden? Inderdaad, je onderbewustzijn heeft je in zijn macht. Laten we daarom eens een kijkje nemen in dat onderbewustzijn.

Ons onderbewustzijn noemen we ook wel het emotionele denken. Het onderbewustzijn is niet alleen een opslagplaats voor gevoelens en emoties. Al onze herinneringen, onze principes en overtuigingen, onze gewoontes, ons zelfvertrouwen en ons zelfbewustzijn liggen hierin opgeslagen. In feite is je onderbewustzijn in het verleden geprogrammeerd om je vandaag te laten doen, waarvoor het toen geprogrammeerd werd.

Dus als jij gewend bent om je teleurstelling te verzachten met eten, dan is het logisch dat je onderbewuste je helpt om dat vandaag, bij een nieuwe teleurstelling, nog steeds te doen. Het doet je geloven dat het de beste oplossing is. Tijd dus om bewust aanwezig te zijn. Tijd om je bewuste denken te gaan trainen.

Ons bewustzijn noemen we ook wel het intellect of het cognitieve denken. Onze gedachten bepalen ons gedrag. Met behulp van je gedachten kun je vandaag zorgen voor een nieuwe uitkomst voor morgen. Onderzoek je gedachten en programmeer je gedachten opnieuw als dat nodig is. Net zoals een telefoon af en toe een update nodig heeft, heb je dat zelf ook nodig.

Als jij weet dat je je teleurstelling verwerkt door te gaan eten, ga jezelf dan opnieuw programmeren. Als ik teleurgesteld ben, dan ga ik…… en grijp ik niet naar eten. Als ik op een feestje ben, dan………
Het kan helpen om deze affirmatie meerdere keren per dag tegen jezelf te zeggen of op te schrijven. Plan ook meerdere korte reflectiemomenten per dag in en spreek jezelf positief toe.

Neem jezelf serieus en laat je niet misleiden door je onderbewustzijn. Stel je denk-GPS in op je doel en niet op je obstakels.
Dus niet: “ Nu kan ik geen bitterbal eten. Ik wil net als iedereen genieten!”
Maar: “Ik wil graag afvallen, gezond zijn en er mooi uitzien. Ik kies voor het gezonde alternatief. Over 5 minuten ben ik die bitterbal al weer vergeten en over een paar maanden zit ik weer strak ik het lijf.”

De oplossing zit niet in het probleem, maar in het denken over het probleem. We kunnen zelf kiezen welke optie de beste is om ons probleem aan te pakken. Visualiseer wat je wilt bereiken en focus daarop.

Wil je ook in balans je doelen halen? Wil jij meer tijd om te doen wat belangrijk is voor jou? Ik help je graag op weg.